100 års rösträtt för kvinnor

Det är bara 100 år sedan svenska kvinnor fick rösträtt. Då äntligen gav den konservativa riksdagen efter för folkets krav och tryck. Kvinnor och män värderas sedan dess lika, på valdagen. Men hur ser vardagen ut för svenska kvinnor idag 8 mars 2021. En avgörande faktor är var på samhällets stege du befinner dig ekonomiskt och socialt.

Sverige har alltid varit ett klassamhälle med tydliga maktstrukturer. Men genom en ambitiös rättvisepolitik har vi under en rad år skapat en politik där orättvisorna har minskat. Den allmänna förskolan och den jämställdhetsunika föräldraförsäkringen är två mycket goda exempel. Avskaffandet av sambeskattningen ett tredje. Klyftorna mellan kvinnor och män minskades påtagligt. År 1995 utsåg FN Sverige till världens mest jämställda land. Tyvärr har framgångarna sedan dess varit få och i en internationell jämförelse är vi inte längre ett föredöme, utan ytterst medelmåttiga.

Vi har tagit för givet att den unga generationen tycker som vi. Men en fjärddel av unga svenska män tycker att jämställdhet är en överskattad fråga. Detta betyder att vi måste mobilisera såväl de unga som deras föräldrar. Politiken för jämställdhet måste skärpas.

Jämlikhet skapas genom politiska beslut och just så ökar eller minskar vi jämlikhet och jämställdhet. Vi vill se en politik som minskar klyftorna mellan kvinnor och män. Det genomför vi med en målmedveten socialdemokratisk rättvisepolitik.

Socialdemokratiska kvinnodistriktet i Sörmland

Sofia Amloh, Ann-Sofie Soleby Eriksson, Katarina Rosenlund- Svensson, Carina Wallin och Jennie Larsson Tjernström