Bo Lundberg: EU för fred

För att se framåt bör vi se på vår historia. Aldrig mer krig. Vårt 1900-tals första hälft präglades av två världskrig med hemska inslag. Som nationalism, populism, nazism, mördande av dem som inte ansågs vara av rätt sort. En utveckling som ingen kunde föreställa sig. Lyssna till de överlevandes berättelser av de som fortfarande lever.

Den nuvarande mandatperioden lider mot sitt slut och en ny mandatperiod börjar inom kort. Det är av stor betydelse att Du deltar i röstningen om vilka som som skall företräde vårt Sverige i EU-parlamentet.

Fem år efter krigsslutet föddes det som kommit att bli Europeiska unionen. Den föddes med förvissningen om att det enda som kan förhindra framtida krig och förtryck i Europa är samtal och samarbete. Gemensam förståelse och en gemensam färdväg framåt.

Vägen mot att inkludera och respektera Europas rika kulturkarta har inte alltid varit enkel. Men unionen har, trots allt, gett oss många fredliga årtionden.

I Tennysons dikt Nyårsklockan rings den tusenåriga freden in. Tyvärr kan vi inte vara säkra på en fortsatt fredlig utveckling. Vi ser i dag tecken till splittring i form av växande nationalism och populism. Nyfascistiska partier vinner terräng. Högerspöken från det på många sätt förskräckliga nittonhundratalet försöker ta över Europaparlamentet.

Det är viktigare nu än någonsin att i EU-valet stödja partier som står för fred och demokrati. Som står för ökat samarbete och social rättvisa i hela unionen. Rösta för fred och samverkan den 26 maj!

Bo Lundberg

Socialdemokrat