Debatt: Männen måste ta ansvar

I debatten om våldet mot kvinnor och barn är det alltför få män som gör sig hörda. Anledningarna kan vara flera, men en orsak är att många män fortfarande lutar sig mot devisen ”inte alla män”. Det vill säga: ”jag slår ingen och jag tar inte ansvar för andras handlingar”. Jag tycker att det är en sorglig argumentation.

Vi tar alla gemensamt ansvar för den kultur som råder i lokalsamhället och på arbetsplatsen. Varför skulle vi män inte göra vad vi kan för att ta ansvar för den manliga kultur som i sin sämsta form leder till att kvinnor förtrycks och misshandlas? En del av en kultur där barn varje dag tvingas bevittna hur mamma plågas, och i värsta fall en dag dödas. En kultur där våra söner växer upp.

Det är vi män själva som på allvar kan motverka det manliga våldet mot kvinnor och barn. Det är vi som måste stå upp för att alla former av psykiskt och fysiskt våld är avskyvärt och oacceptabelt. Det är vi män som behöver prata med varandra om hur vi mår, hur vi agerar, och hur vi söker hjälp när vi behöver.

Vill du prata med andra män om manligt beteende? Anordna en Killmiddag (googla).

Vill du fundera mer själv först? Lyssna på podden ”Allt vi inte pratar om”.

Funderar du på om ditt beteende är okej? Ring telefonlinjen: Välj att sluta.

Acceptera aldrig att någon använder våld eller hot om våld för att vinna makt över sina närstående. Ursäkta aldrig. Slå larm.

Det finns bara en utveckling som är värdig ett mänskligt samhälle: De stora behoven av kvinnligt självförsvar måste ersättas med manligt självansvar.

Marcus Pehrsson (S), fritidspolitiker Nyköping

(Publicerad i Södermanlands Nyheter 24/4)