Debatt: Svar till Marita Göransson (KD)

Det är glädjande att Nyköping växer. Det är särskilt glädjande att antalet barn blir fler. Därför har nya förskolor byggts i Svalsta, på Arnö och på Brandholmen. Nya förskolelokaler har tagits i anspråk på Högbrunn och Rosenkälla.

En ny förskola byggs i Stigtomta. Dessutom planeras för utökning av förskolelokaler i Oppeby. En ny förskola ska byggas vid Träffen. Ytterligare förskolelokaler kommer att tas i anspråk på Högbrunn. Nya platser kommer att tillskapas på Arnö till september. Ett behov av fler platser kommer bl a att finnas i Svalsta och planerad byggnation i Buskhyttan kan innebära ett utökat behov av platser.

Vad har då Kristdemokraterna gjort? Senast här om dagen röstade KD nej att att öppna nya platser på Högbrunn. KD har röstat nej till att bygga en ny förskola på Träffen. KD har röstat nej till en studie om att utöka förskoleplatserna i Oppeby. Allt finns att läsa i kommunstyrelsens protokoll.

Under tiden bygger vi vidare för framtiden i Nyköping.

Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande, Nyköping