Debattartikel: Vi prioriterar tågfrågorna

Nyköping och Sörmland växer snabbare än någonsin. Bostäder byggs och det investeras i det offentliga, såväl i förskolor, skolor som lasarett. Det är nödvändigt för en växande region.

Fler och fler väljer också att pendla. Vi blir allt mer en del av en snabbt växande Stockholmsregion. Det är bra för Nyköping och för Sörmland.

2010 gick det dagligen på vardagar 11 turer fram och tillbaka till Stockholm från Nyköping. I dag, tack vare satsningar, först från kommunen och sedan från regionen, 17 turer dagligen. Det är en ökning på mer än 50 %.

Kommunerna i Sörmland har tillsammans med landstinget gått in med över 600 miljoner i bygget av Citybanan i Stockholm för att säkra tillgång till tågkapaciteten in till Stockholm C för länets pendlare. Den investeringen ska över tid leda till kortare restider och möjlighet till fler avgångar. Just nu är vi inte nöjda med utfallet av den satsningen, men jobbar på att se till att det blir ännu fler tågavgångar för pendlare och att kapaciteten ökar så att störningarna blir färre.

Vi delar självklart pendlarnas irritation över störningarna i tågtrafiken. Just nu upphandlas tågtrafiken mellan Nyköping och Stockholm av regionen och SJ är utförare. Vi upplever brist på information när det blir störningar och just nu en brist på tågfordon vilket ytterligare bidrar till att öka störningarna. Det är förstås något som inte är acceptabelt för Sörmlands pendlare. Vi betalar tillsammans väldigt mycket pengar i regionen för att säkra tågtrafiken. Vi vill ha valuta för pengarna.

Stockholmsregionen har gått ihop för att köpa in tågfordon. Leveransen startar under 2019. Det har vi gjort för att öka möjligheten att själva påverka hur tågtrafiken fungerar i Mälardalen. Vi vill kunna ta ansvar fullt ut för att den så viktiga regionala pendlingen fungerar så bra som möjligt.

Långsiktigt är det helt nödvändigt med ny kapacitet för järnvägen i vår region. Därför driver vi på byggandet av Ostlänken. Därför är vi inte nöjda förrän vi har fler avgångar från Sörmland och vi kan lita på att tågen tar oss dit vi vill i tid. Därför prioriterar vi infrastruktur och tågfrågorna tillsammans i det regionala arbetet.

Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande
Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens ordförande