En jämlik och jämställd folkkyrka

I en värd som är tuff för många är det av största vikt att vi som står upp för alla människors lika värde oavsett bakgrund eller könstillhörighet.

Det kan framstå som en obetydlig insats att lyfta fram i kyrkovalet men vi vill hävda motsatsen. Vi menar att kyrkans arena är minst lika viktig och betydande som övriga offentliga arenor för att prata om solidaritet och medmänsklighet. Kanske den viktigaste. Kyrkan måste få vara öppen och välkomnande dit människor kan komma som nyfikna åhörare eller som praktiserande kristna. Valet är individens. Det är inte en elit som ska bestämma om vem som tror rätt eller tror fel. Att tro är något djupt personligt och måste så förbli. För oss socialdemokrater handlar det om att sätta våra grundläggande värderingar i praktisk handling. En central fråga för oss socialdemokrater är den självklara rätten att samkönade par ska få gifta sig i kyrkan. Det finns flera av nomineringsgrupperna, på olika nivåer inom kyrkan, som ifrågasätter ovan nämnda kristna handling. Så till dig som anser att det är kärleken och inte könstillhörigheten som ska avgöra vem som får gifta sig i kyrkan och med vem, passa på att göra din röst hörd i kyrkovalet den 17 september. Då visar du solidaritet med din omvärld, för om det är något som historien lärt oss så är det att även små steg kan vara stora steg och vägledande för mänskligheten.