Försök med skalskyddskameror inleds

Nyköpings kommun går vidare med att utveckla en samordnad funktion för säkerhetsfrågor. Det är ytterligare ett steg i att förbättra tryggheten och säkerheten för våra medborgare och för de som arbetar i Nyköpings kommun.

Ett omfattande arbete har gjorts för att se till att vi på ett systematiskt sätt kan arbeta med trygghetsfrågor. Bland annat kommer ett försök med skalskyddskameror att inledas. Detta görs för att minska skadegörelse och klotter på kommunens fastigheter. Redan idag har det dagliga arbetet i kommunen sett till att minska kostnaderna för skadegörelse.

Den nya organisationen ger också bättre förutsättningar för att sätta in nödvändiga åtgärder för att öka tryggheten i kommunens verksamheter. Detta skulle t ex kunna vara användning av trygghetskameror. Som ett led i detta kommer ledande politiker och tjänstemän att utbildas i vilka regler som gäller för användande av all form av kameraövervakning.

Nyköpings kommun samverkar med fastighetsägare, handlare och andra näringsidkare inom NYSAM. Trygghetsfrågor är en central fråga även i det arbetet. För att se till att vi har en säker och trygg stadskärna kan det vara nödvändigt att se över behovet av trygghetskameror, men även att införa så kallade paragraf 3-zoner som skulle möjliggöra för väktare att ingripa även på allmän plats.

Nyköping är en bra plats att leva och verka på. Vi ska se till att alla verktyg finns för att Nyköping blir ännu tryggare.

Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande, Nyköping

Carl-Åke Andersson (S), ordförande, Bygg- och tekniknämnden, Nyköping