Gratis simskola för alla i förskoleklass

Under hösten kommer alla elever i förskoleklass att erbjudas avgiftsfri simskola. Det gäller både elever i friskolor och kommunala ­skolor.

Det är viktigt att alla barn lär sig simma. Det ska inte bero på var vilken socioekonomisk bakgrund barnen har. Att lära barn att simma är en viktig del av folkhälsoarbetet och skolan har också senare ett ansvar att bedriva simundervisning. Fokus ligger på att eleverna redan i förskoleklass ska få vatten­vana, så att de inte ska vara rädda för vatten och få bättre förutsättningar att ­klara av simundervisningen och att kanske till och med lära sig simma i tidig ålder.

Det är riktade statsbidrag som möjliggör för alla kommuner att kunna erbjuda eleverna i förskoleklass detta. Företaget Medley och NBV:s förening Junis kommer att genomföra simskolan på Hjortensbergsbadet på kommunens uppdrag och transporterna dit är såklart gratis.

Bidraget gäller under hösten 2018. Vad som händer under 2019 kan bero på valresultatet och olika partiers vilja. Den nuvarande regeringens ambition är att det kommer att bli en fortsatt prioriterad verksamhet. Min förhoppning är naturligtvis att verksamheten ska fortsätta och då kommer simskolan att planeras till våren, så att barnen är mer redo inför nästa sommars badsäsong.

Carina Wallin (S)

Ordförande i Kultur – och fritidsnämnden