Hur mycket höjs din hyra?

Moderaterna och Sverigedemokraterna vill se ett mindre reglerat hyressättningssystem vilket i praktiken innebär en övergång mot marknadshyror.

Enligt nya rapporter från Hyresgästföreningen skulle en fullständig övergång till marknadshyror kunna innebära hyreshöjningar på i genomsnitt 24 till 50 procent. Många skulle därför bli tvungna att flytta från sin bostad, unga skulle ha svårt att flytta hemifrån och klyftorna i samhället skulle öka. Det kan vi socialdemokrater aldrig acceptera.

TA STÄLLNING MOT MARKNADSHYROR!

Socialdemokraterna är för allas rätt till en bostad med rimlig hyra. Därför är vi emot marknadshyror. Den svenska modellen där hyrorna förhandlas fram mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen ska värnas.

Vi vill också bygga fler hyresrätter och studentbostäder med rimliga hyror. Vi har bland annat infört ett investeringsstöd som inneburit att 15 400 nya hyres- och studentbostäder med rimliga hyror byggts under den senaste mandatperioden. Bostadsbyggandet är nu uppe på nivåer som vi inte sett på över 30 år. Moderaterna och Sverigedemokraterna vill ta bort stödet respektive minska stödet till byggandet av hyresrätter med låga hyror.

Läs mer på: Hyreschock.se