Inbjudan till föreläsning med Anders Wijkman den 18/11, kl. 19:00

Klimatförändring och eroderade ekosystem - hur vänder vi trenden? Föreläsning och öppet samtal med Anders Wijkman - en av våra mest erfarna och efterfrågade klimat-debattörer.

Anders Wijkman är författaren och debattören som med bakgrund i bland annat Röda Korset, Naturskyddsföreningen, FN och Europaparlamentet har engagerat sig djupt i arbetet för att förändra ekonomins ramverk. Allt med syftet att minska den stora och ökande spänningen mellan en snabbt ökande global ekonomi och befolkning – och naturen.

Ekonomisk tillväxt, som traditionellt brukar mätas via BNP, är självklart viktigt – i dagens läge inte minst för fattiga länder. Men BNP som begrepp var, menar Wijkman, aldrig tänkt att utnyttjas som ett mått på välfärdsutvecklingen. En tillväxt som förstör skogar, odlingsmark, färskvatten med mera, eller som bidrar till ett mera instabilt klimat, är enligt Wijkman starkt negativ. Då kan man istället tala om en tillväxt som är “oekonomisk”, d.v.s. nyttan är mindre än den skada som vållas. En tillväxt som bara gör de rika rikare ser han också som olycklig. Utmaningen är sålunda att nyansera tillväxtdebatten och rikta fokus på de sociala och miljömässiga konsekvenserna.

Denna problematik – och mycket annat – behandlas i boken Den stora förnekelsen som han skrev tillsammans med Johan Rockström 2011. I boken görs en genomgång av de allvarligaste hoten mot planeten – i form av ett mera instabilt klimat, överutnyttjade ekosystem samt utarmning av vissa ändliga resurser. Ett nytt forskningsområde – Planetens gränser – beskrivs och diskuteras ingående. I boken presenteras en rad förslag syftande till att skapa harmoni mellan den ekonomiska utvecklingen och naturresursbasen. Ett viktigt förslag rör en omställning från dagens i stort linjära resursflöden – en “köp och släng”-ekonomi – till en cirkulär ekonomi där produkterna har längre livslängd och där ingående material återvinns och återanvänds maximalt. Enligt Rockström och Wijkman skulle en sådan ekonomi dra ned på efterfrågan på både energi och material, minska CO2-utsläppen och därtill skapa många nya jobb genom den serviceekonomi som behöver skapas lokalt.

Anders Wijkman är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) samt ledamot av Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA). Han är hedersordförande i Romklubben och ordförande i Circular Sweden – ett företagsnätverk för en cirkulär ekonomi. Han är också ordförande i Climate-KIC – ett innovationsprogram för klimatsmarta lösningar på EU-nivå. Han sitter även i styrelsen för SIDA och är medlem av FN:s International Resource Panel (IRP).

Datum: 18 november

Tid: 19:00-20:30

Plats: Nyköpings teater

Fri entré men obligatoriskt med bokning av sittplats.

Görs via e-post nykoping@socialdemokraterna.se

Arrangemanget är öppet för allmänheten, bjud gärna med vänner, familj och arbetskamrater.