För en hållbar morgondag i Nyköpings församling

Den 17 september 2017 är det kyrkoval i Sverige. Socialdemokraterna vill att Svenska kyrkan ska vara öppen för de som är troende och de som är sökande men även för de som tvivlar. Här ska alla känna sig välkomna och värdefulla.

Vi är övertygade om att det behövs en öppen kyrka för alla i församlingen, såväl ung som gammal.

En kyrka som vårdar sina traditioner samtidigt som den utvecklas och följer med i tiden. På så sätt blir kyrkans verksamhet och dess handlingar relevanta. För oss är det viktigt med en kyrka som är lätt att nå för dop, konfirmation, vigsel och begravning – en kyrka som finns där med ett rikligt gudstjänstliv för alla oavsett var man befinner sig på trons väg.

Samtidigt ska kyrkan erbjuda en bred verksamhet för behövande med allt från babysång, språkcaféer och dagledigträffar till retreater, meditationer och andra former av andlig fördjupning samt inbjudande miljöer i form av kyrkorum och kyrkoträdgårdar för eftertanke. Med andra ord, en samhällsengagerad folkkyrka för människor av människor – i glädje och sorg genom alla livets skeenden.

Med temat en hållbar morgondag menar vi att Svenska kyrkan och Nyköpings församling måste ges möjlighet att arbeta långsiktigt ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Under kommande mandatperiod vill verka för:

Kyrkans inre arbete

All konfirmandundervisning ska vara avgiftsfri.

Fler ungdomar ska ges möjlighet till sommarjobb och praktikplats.

Kollektivavtal och sociala krav ska vara en självklarhet vid upphandling av varor och tjänster.

Våra församlingslokaler ska öppnas upp för ungdomar som vill utöva sitt musikintresse.

Mångfald och delaktighet ska prägla såväl gudstjänstliv som all annan verksamhet i församlingen.

Kyrkan i samhället

Träffpunkten för hemlösa ska ges förutsättningar att hjälpa behövande in i samhällsgemenskapen.

Fritidsbanken ska stärkas så att fler kan få möjlighet till en meningsfull fritid, oavsett bakgrund.

Kyrkan ska vara en aktör som tillsammans med ideella krafter bidrar till att stärka det internationella arbetet.

Kyrkan i världen

Svenska Kyrkan ska så långt det är möjligt handla närproducerat, klimatsmart och miljöanpassat så att arbetet med Fairtrade förstärks och fördjupas i församlingens olika verksamheter.

Rösta på Socialdemokraterna i Nyköpings församling i kyrkovalet 17 september.

Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag.