Pehrsson: Löfven står när vi andra faller?

När det nya politiskt korrekta i Sverige är att sätta likhetstecken mellan invandring och brottslighet heter de politiska rebellerna inte längre Bali eller Heberlein. Den nya rebellen tycks vara landets statsminister.

När Anders Holmberg i SVT:s Agenda (17/11) envist kopplar det retoriska greppet brottslighet/migration runt Stefan Löfvens hals så rör han sig klumpigt. Lite klumpigare än vanligt faktiskt. Men: Han vägrar vika ned sig.

Statsministern kommer nog  aldrig nå högre betyg än E i ämnet retorik. Men det han i grunden försöker göra i den från alla håll bespottade Agenda-intervjun är att försvara en princip som få svenskar tidigare ifrågasatt:

”En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvaliteter att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde.”

Citatet är över 50 år gammalt och kommer från en annan socialdemokratisk statsminister. En person som många av oss fortfarande hyllar för att han stod upp för just dessa principer.

Att medier som SVT låter kommentarsfält i sociala medier sätta agendan och väljer att slaviskt följa dess dominerande retoriska logik kommer att gå till historien ungefär som kärnkraftsolyckan i Harrisburg enligt Tage Danielsson; ”det var så otroligt osannolikt så att egentligen har det nog inte hänt”.

Men nu är detta den mediala diskursen och Stefan Löfven lyckas inte lirka sig ur greppet om halsen. Detta till trots står han ändå kvar. Hur många av oss andra låter oss falla?

Marcus Pehrsson, S-politiker i Nyköpings kommun