Rödgrön skolsatsning – Med fokus på kunskap och kompetensförsörjning

--PRESSMEDDELANDE-- I dag presenterar rödgröna majoriteten en långsiktig och strategisk satsning på skolan som en del av budgetarbetet för 2019. Satsningen innehåller tre delar - högskolebehörighet på yrkesprogrammen, vetenskapligt centrum på Alpha och förskolebuss till Tystberga förskola.

– Vi ser att kompetensförsörjningen är den svåraste nöten att knäcka framåt, varför vi måste satsa både på attraktiva arbetsmiljöer och högre kvalité i utbildningen, säger Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande.

Sökanden till yrkesprogrammen ökar och här vill den rödgröna majoriteten att Nyköping ska gå före och göra det riksdagen inte klarade av.

– Elever som väljer yrkesprogram ska inte straffas och behöva läsa in behörigheten i efterhand om man sen vill plugga vidare, säger Gunilla Andersson (S), ordförande i utbildning, arbetsmarknad och integrationsnämnden. Bättre att yrkesprogrammen är högskoleförberedande redan från början.

När nya högstadieskolan Alpha byggdes planerades för ett vetenskapligt centrum för naturvetenskap och teknik. Med anledning av stort mottagande av nyanlända elever under hösten 2015 har lokalerna behövts till detta. Nu finns utrymme att iordningställa det som var tänkt från början. I budget 2019 föreslår rödgröna majoriteten därför att medel avsätts till detta.

– Det känns jätte roligt att göra denna satsning som kan inspirera och utveckla många elever, säger Kent Pettersson (S), ordförande i barn och ungdomsnämnden. Ett vetenskapens hus kan erbjuda fantastiska möjligheter i att stimulera till nyfikenhet och upptäckarlust genom laborationer kopplat till teknik och naturvetenskap.

För att säkerställa Tystberga förskolas kompetensförsörjning och tillgång till förskoleplatser under 2019 investeras i en förskolebuss som ett första steg. Under hösten 2018 ges även uppdrag om att ta fram en långsiktig plan för Tystberga förskola och skola. I planen ska ställning tas till behov av långsiktiga investeringar där satsningar på tillagningskök, paviljonger och trevligare skolgård kan bli aktuella.

– Tystberga förskola har haft det tufft en längre tid, säger Nicklas Franzén (V), kommunalråd. Vi har nu lyssnat på föräldrar och personal och tror att en förskolebuss skulle kunna bidra till en utvecklad verksamhet och bättre arbetsmiljö.

– Det är dags för både ett lyft och ett samlat grepp kortsiktigt och långsiktigt för att säkra arbetsmiljö, pedagogisk nytta och tillit till förskolan, säger Malin Hagerström (MP), kommunalråd. Att barnen trivs på sin förskola och att föräldrarna känner tillit till verksamhet och utvecklingsplaner är a och o för att även personalen ska trivas på jobbet.

Kontaktpersoner:

Urban Granström (S) Kommunstyrelsens ordförande, telnr: 073-773 79 83

Nicklas Franzén (V) Kommunalråd, telnr: 073-773 70 02

Malin Hagerström (MP) Kommunalråd, telnr: 070-765 39 95

Gunilla Andersson (S) Utbildning, arbetsmarknad och integrationsnämndens ordförande

Kent Pettersson (S) Barn och ungdomsnämndens ordförande