Sofia Amloh: Mer resurser krävs mot kvinnovåldet

Är det skillnad mellan vem som dödar vem ur de rättsvårdande myndigheternas aspekt? Är det inte möjligt för medierna att hålla två brutala bollar i luften samtidigt? Är våldet i gängkriminaliteten angelägnare att hantera och motverka än våldet mot kvinnor i nära relationer? Två ständigt pågående våldsaktioner.

Mäns våld mot kvinnor och gängkriminalitet behöver få lika stor uppmärksamhet och resurser för att bekämpas. Mediers och myndigheters uppmärksamhet av gängkriminaliteten står i fokus. Det är bra. Men det ena får inte förta det andra. Just nu pågår protester i vårt land mot utredningar om kvinnor som utsätts för våld, utredningar som ligger på polisens bord, som läggs åt sidan, som sedan läggas ner. Mycket få fall om mäns våld mot kvinnor hamnar i domstol, ännu färre leder till åtal och fällande dom.

Under hashtaggen #rättslösa protesterar kvinnor genom att ställa sig utanför polishus runt om i landet. Alla kvinnor som protesterar ska veta att vi ser dem och förstår deras frustration. Socialdemokratiska kvinnoförbundet jobbar hårt för att få till stånd en förändring och för att synliggöra våldets strukturer och domstolarnas undfallenhet.

Kvinnorättsfrågor måste få lika stor prioritet som gängkriminalitet och skjutningar.

Det är lika viktigt att frågan om mäns våld lyfts i skolan som vid fritidsaktiviteter, som att den är ständigt närvarande i kommun, riksdag och regering. Först då kan vi få en verklig förändring. Här bär vi som samhälle ett gemensamt ansvar och den kampen fortsätter.

Sofia Amloh, S-kvinna