Sofia Amloh: Utan röst – utan makt

Några år sedan blev jag ombedd att hjälpa till att organisera textilarbetare hos leverantörer till Hennes & Mauritz i Kambodja. Jag sa naturligtvis Ja. Det var ju ett hedersuppdrag att kunna hjälpa systrar som jobbar för en mycket låg lön under oerhört svåra arbetsförhållanden.

Grundorsaken till deras hårda ekonomiska och sociala villkor är att landets regering saknar respekt för vanliga människors liv: de betraktas som produktionsfaktorer utan möjlighet att säga sin mening och kräva sin rätt.

Mitt arbete i Kambodja tillsammans med kvinnorna i textilindustrin stärkte mig ytterligare i min övertygelse att anständiga sociala och ekonomiska villkor främst skapas av starka fackföreningar och demokratiskt fungerande partier: förutsättningar för demokrati. Och utan demokrati, utan folkligt baserad makt, ingen respekt för individen, ingen jämlikhet mellan kvinna och man.

Demokratiska regeringar utövar sin makt genom folkets röster. När medborgarna saknar röster saknar de också makt. Vi som lever i EU:s medlemsländer tar rätten att rösta för given. Vi tar också rätten att organisera oss fackligt för given. Vi är vana att bruka våra röster för att få makt över våra liv. Vi vägrar att låt oss förtvinar i maktlöshet.

Idag finns det dock mycket starka krafter inom EU-länderna som vill vrida klockan tillbaka, snöpa de folkliga rörelserna och urholka demokratin. Vi kallar dem högerextremister eller nyfascister. De är ingen synvilla. De är verkliga.

Använd din röst. Använd din makt. Rösta för demokrati och social rättvisa i EU-valet 26 maj!

Sofia Amloh

Socialdemokrat