Stöd till lantbrukarna i torkan

Den socialdemokratiskt ledda regeringen kommer att ge drabbade lantbrukare statligt ekonomiskt stöd för att klara krisen i och med nuvarande torka. Utöver det diskuterar regeringen tillsammans med Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och Jordbruksverket fler lösningar för att hjälpa Sveriges lantbrukare. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht är tydlig: Tillsammans ska vi göra allt för att hjälpa våra bönder.

Situationen för lantbrukarna är svår just nu med en mycket bristfällig fodertillgång på grund av årets torka och varma väder. Läget är allvarligt, men det sker ett intensivt arbete hos regeringen, Jordbruksverket, LRF och andra aktörer så att situationen kan hanteras på ett bra och samordnat sätt.

– Regeringen vänder på varje sten för att undersöka hur vi kan stödja lantbrukarna under torkan. Vi för en nära dialog med Jordbruksverket, LRF och resten av branschen där vårt fokus just nu ligger på att skapa förutsättningar att tillgängliggöra det foder som finns i Sverige. Regeringen följer utvecklingen noga och är beredd att vidta ytterligare åtgärder i förhållande till hur situationen utvecklar sig, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Läs mer här: https://www.socialdemokraterna.se/aktuellt/2018/stod-till-lantbrukarna-under-torkan/