Insändare: Sverigedemokraterna slår in öppna dörrar

Sverigedemokraternas gruppledare i Nyköpings kommunfullmäktige Malin Karlsson skriver i SN 19/3 om behovet av trygghet och säkerhet för personer som får service av vård- och omsorgsverksamheterna i Nyköpings kommun. Malin Karlsson vill att Nyköpings kommun ska begära utdrag ur belastningsregistret på personer som söker anställning inom vård- och omsorgsverksamheten.

Jag är ordförande för Vård- och omsorgsnämnden i Nyköping och för mig och hela nämnden är det en självklarhet att trygghet och säkerhet är fokus i omsorgsarbetet. Men.

Frågan om en persons tidigare brottsliga belastning är känslig och komplicerad. Den handlar om rättssäkerhet, om moral, om respekt, och inte minst om en person ska stigmatiseras av sin omgivning för ett begånget brott som har sonats genom avtjänat straff.

Var går tidsgränsen för att den som avtjänat sitt straff ska kunna stiga in i samhällsgemenskapen igen och sköta ett arbete på lika villkor med sina arbetskamrater, utan att få menande blickar över axeln och mötas av moraliserande svammel? Var går den tidsgränsen? Finns det någon sådan tidsgräns? Och vem tar sig rätten att mäta ut den?

Nämndens verksamheter ska präglas av öppenhet, lyhördhet, respekt och positiva krav, och så sker för det mesta. Av den anledningen satsas betydande resurser på verksamhetsuppföljning. Varje anställd ska mötas med respekt av arbetsledningen, en respekt som bygger på ömsesidighet och vilja att se var och ens starka sidor och stötta de mindre starka.

Malin Karlssons frågor finns redan på dagordningen i kommunens personalutskott och kommer där att får en genomgripande behandling.

Sofia Amloh (S),

ordförande i Vård- och omsorgsnämnden