Valet är vårt – inte bara 9/9

”Visst har det blivit kaos i tidens lopp, men så länge det finns ungar så finns det hopp”. Jag har alltid känt lite extra för de där raderna av Cornelis Vreeswijk. Och som nybliven politiker känner jag att egentligen alla stora samhällsfrågor handlar om just barnen och deras framtid.

Om vi inte fixar klimatfrågan och miljöförstöringen, vilka är det då som kommer att tvingas leva i en värld av plastfyllda hav, väderkatastrofer och miljontals klimatflyktingar?

Om vi inte motar tillbaka fascistiska rörelser och extremism, vilka är det som kan komma att hotas eller fängslas, istället för att leva sina liv i frihet såsom jag och mina vänner har gjort hela våra liv?

Vilka är det som drabbas värst om vi inte motverkar den växande psykiska ohälsan här och nu, både hos barnen själva och hos oss vuxna? Och om vi inte vänder utvecklingen med de tilltagande ekonomiska klyftorna, vilka är det som riskerar att få leva sina liv i fattigdom, konflikter och kriminalitet?

Dessbättre är vi många som är engagerade i alla de här frågorna, och för de flesta av oss är det nog just barnens framtid som ofta finns där längst bak i huvudet.

Men om Cornelis hopp om barnen och framtiden ska leva vidare måste hoppet införlivas också hos barnen själva. Just nu tycks en stor del av svenskarna vilja tro att landets framtid är nattsvart trots att det allra mesta pekar på motsatsen (läs gärna professor Per Ödling i Veckans Affärer 24/8). Vilken väg väljer vi då? Ska vi acceptera berättelsen om landet som går åt helsike och låta den bli barnens nya godnattsaga? En saga de får höra varje kväll, där Bamse och hans vänner till sist kapitulerar inför Reinard Räv, sjörövarna och Krösus Sork?

Ett alternativ är att fortsätta berätta om den framtid vi kan skapa tillsammans och engagera sig den, i stort eller smått. Som Bamse själv eller kanske mer som Lille Skutt. Eller Skalman? Alla kan vi bidra på vårt eget sätt. Om inte för vår egen skull så för barnens och det livsviktiga hoppets skull.

Valet är vårt, inte bara den 9 september.

Marcus Pehrsson (S)

socialdemokratisk kandidat till kommunfullmäktige i Nyköping