Debattkrönika: Sverigedemokraterna ockuperar folkhemmet

”Vi är ju alla sossar”, sa slaktar’n i en diskussion vi hade häromveckan. Det sa han i meningen att ”alla” i Sverige delar de socialdemokratiska värderingarna att ett socialt anständigt samhälle är ett bra samhälle. Men det finns inga ”alla” i vårt land som har den uppfattningen. Varje politiskt parti ger sin egen bild av det goda samhället.

1928 talade den socialdemokratiske partiledaren Per Albin Hansson i riksdagen om folkhemmet: ”Hemmets grundval är gemensamheten och samkänslan. Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Där ser icke den ene ner på den andre. Där försöker ingen skaffa sig fördel på andras bekostnad, den starke trycker icke ner och plundrar den svage. I det goda hemmet råder likhet, omtanke, samarbete, hjälpsamhet. Tillämpat på det stora folk- och medborgarhemmet skulle detta betyda nedbrytande av alla sociala och ekonomiska skrankor…”.

På 1950-talet samarbetade Socialdemokraterna och Bondeförbundet/Centern med ett radikalt socialekonomiskt reformprogram. Under 1960- och 1970-talen breddade Socialdemokraterna programmet. Folkhemmet hade fått både väggar och tak.

De borgerliga regeringarna 1976-82 lät huset stå intakt. Men Carl Bildt-regeringen 1991-94 sprängde stora håll i folkhemsbygget genom hämningslösa ideologiskt motiverade privatiseringar av de skattefinansierade trygghetssystemen. S bjöd endast svagt motstånd mot privatiseringarna och blev ett lätt byte för Reinfeldt-Borg som tog över 2006 och klippte allt större hål i de sociala och ekonomiska skyddsnäten. Folkhemmets tak läcker nu oroväckande.

När S kom tillbaka till makten 2014 genomfördes aldrig nödvändiga reparationsprogram för att stärka folkhemmet. De svikna förväntningarna öppnade dörrarna på vid gavel för Sverigedemokraterna som trädde in på scenen från höger och basunerade: ”Socialdemokraterna har förbrukat sin vision. Det är vi Sverigedemokrater som är de rätta förvaltarna av folkhemmet idag ”.

Välkommen in i Sverigedemokraternas folkhem:

Flyktingar är parasiter med låg IQ.

Det kristna Sverige utkämpar ett kultur- och civilisationskrig mot islam.

Svenska kyrkan ska bli statskyrka igen.

Judar och samer är inte svenskar.

De riktiga svenskarna har en nedärvd essens.

Facklig aktion är generalangrepp på folkstyret.

Svenska journalister som rapporterar ”partiskt” i SVT och SR ska straffas – de är nationens fiender.

O s v …

Sverigedemokraterna är enligt senaste opinionsmätningen Sveriges största parti och blir regeringsunderlag efter 2022 års val.

Ulf-Göran Widqvist (S), författare och småföretagare