Trygghet för Sverige och Nyköping

Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande, Carina Wallin (S), ordförande Vård- & omsorgsnämnden och Noah Gahnertz, ordförande SSU Sörmland skriver om trygghet för Sverige och Nyköping.

Att invånarna i Nyköping känner sig trygga där man bor är en grundläggande frihetsfråga för oss socialdemokrater. Via nationella beslut finns det nu fler poliser i Nyköping än på länge. Det är ett bidrag till ett tryggare Nyköping. För att se till att vi känner oss trygga i Nyköping behövs hela svaret på frågan vad som skapar trygghet. Förutom fler poliser behöver också kommunens egna verksamheter ha tillgång till alla verktyg för att skapa trygga miljöer för personal i kommunen, för eleverna i skolan och för andra som finns i kommunens verksamheter. Det handlar om allt ifrån åtgärder i den fysiska miljön, som belysning och trygghetskameror, till relationsskapande insatser och mötesplatser.

Arbetet med trygghetsskapande åtgärder är ständigt pågående. Kommunala väktare och så kallade Paragraf 3-områden har införts i centrala Nyköping och kring busstationen för att ge befogenheter till ordningsvakter. Vi har också ett nära samarbete med tjej- och kvinnojouren Mira. Det är ett led i arbetet med att förebygga våld i nära relationer. Vi måste göra allt som krävs för att förhindra att kvinnor utsätts för våld i nära relation.

Exempel på genomförda och pågående åtgärder:

*   Samverkan med polisen och medborgarlöften
*   Paragraf 3-platser och kommunala väktare på platser som upplevs som särskilt otrygga, exempelvis busstationen
*   Trygghetskameror i kommunala verksamheter
*   Ungdomsstad Nyköping – öppen fritidsverksamhet i nya lokaler, ungdomsstödjare och samverkan med ungdomsföreningar
*   Samverkan för att stoppa våld mot kvinnor – överenskommelse med tjej- och kvinnojouren
*   Ny mötesplats Brandkärr (under uppbyggnad)

Nationellt har vi socialdemokrater genomfört en historiskt stor satsning på polisen, höjt ett 70-tal straff och riktat ökade resurser till de skolor som behöver det allra mest. Och vi slutar inte där.

Vi vill bland annat:
* investera i fler jobb, bättre skola och en starkare välfärd och socialtjänst
* stärka hela rättskedjan
* bygga ut polisen med 10 000 fler polisanställda till år 2024
* bryta segregationen

Brottsligheten och otryggheten utgör ett hot mot hela det demokratiska samhället och ska bekämpas med alla medel. Men vi ska inte som de högerkonservativa partierna glömma bort det så avgörande förebyggande arbetet. Med socialdemokratisk politik vill vi minska klyftorna, bryta segregationen och stärka sammanhållningen i hela landet. Tillsammans gör vi Nyköping och Sverige ännu bättre.

Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande
Carina Wallin (S), ordförande Vård- & omsorgsnämnden