Trygghet, hållbarhet & hopp för Nyköping

Trygghet är grundläggande för oss människor. När vi pratar om otrygghet idag pratar vi oftast om social oro och bekämpandet av våldsbrott. För de flesta av oss handlar trygghet också om en god och nära vård och omsorg. Samtidigt växer en annan slags otrygghet, inte minst hos många unga och föräldrar, inför det växande klimathotets konsekvenser.

Att känna hopp är också livsviktigt för oss människor. Utan hopp om arbete, bostad och en framtid där samhället finns för oss när vi behöver det blir livet svårt. Utan hopp om en beboelig och god livsmiljö blir framtiden mörk och osäker. Att fastna i utsikter av en hopplös framtid är sorgligt, och ofta destruktivt för oss människor när det händer oss.

Den socialdemokratiskt ledda regeringens budget för 2022 innehåller kraftfulla reformer, för fler jobb och för en tryggare välfärd, för att pressa tillbaka kriminaliteten och öka takten i klimatomställningen. Det är viktiga och hoppfulla prioriteringar, både för ökad trygghet och för en hållbar utveckling; socialt, ekologiskt och ekonomiskt.

Även i Nyköping satsar vi stort på välfärden, över 100 nya miljoner 2022. Inom kort tar vi också beslut om helt nya program för social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet i vår kommun. Programmen kommer att sätta nya ramar för kommunens alla verksamheter.

För oss är det uppenbart att arbetet för en hållbar utveckling inte bara är avgörande för våra barnbarns framtid. Det är också avgörande för varje människas trygghet och möjlighet att känna hopp här och nu.

Vi socialdemokrater ser och vill ta ansvar för helheten. Och vi behöver bli fler. Vår vision är är ett tryggt, hållbart och hoppfullt Nyköping för alla våra medborgare. Du som läser detta är varmt välkommen att göra den resan tillsammans med oss.

Urban Granström (S), ordförande Kommunstyrelsen

Carina Wallin (S), ordförande Vård- och omsorgsnämnden

Björn Fredlund (S), ordförande Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Marjo Gustafsson (S), ordförande Socialnämnden